بروزرسانی: 19 آذر 1404
صنعت خودروسازی زنجیره تامین صنعت خودرو لجستیک در صنعت خودروسازی
صنعت خودروسازی زنجیره تامین صنعت خودرو لجستیک در صنعت خودروسازی
بر اساس تحلیل روزنامه انگلیسی از صنعت خودرو ایران و بازار آشفته آن، تمام مشکلات فعلی ریشه در روابط سیاسی دارند. سیاست سایه پررنگی روی اقتصاد انداخته و صنایع مختلف از جمله خودروسازی که به ورود قطعات خارجی و نقدینگی بالا برای تولید نیاز دارد، تحت الشعاع اختلافات سیاسی قرار گرفته اند. صنعت خودروسازی ایران تنها در صورتی بهبود می یابد که بتواند محصولات خود را به خارج از کشور صادر کند، هرچند این موضوع با توجه به تحریم ها و سیاست های بین المللی، چندان امکان پذیر به نظر نمی رسد. مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، به واردات خودروهای کارکرده اصرار کرد و گفت مجلس و دولت برای تنظیم بازار خودرو به واردات آن ورود کرده است، ۱۵ کشور اروپایی، عربی و آمریکایی واردات خودروهای کارکرده را انجام داده است بنابراین این روش متعارف بوده است. در قانون واردات خودروی کارکرده وجود دارد اما برخی محدودیت ها ورود این خودروها را قفل می کند، با این حال باید گفت با واردات خودروهای کارکرده ارز کمتری مصرف می شود و در بازه زمانی کوتاه مدتی می توان آثار واردات خودرو بر بازار داخل را مشاهده کرد. در حال حاضر قیمت خودروهای خارجی ۸ برابر قیمت آن در کشورهای همسایه است که با واردات خودرو می توان این موضوع را مدیریت کرد.
- این نوع از مدل کسب وکار از آنجایی جذابیت دارد که افراد دیگر مجبور نیستند سال ها از یک نوع خودروی خریداری شده خود استفاده کنند و می توانند بسته به نیاز خود در مدت زمان معین (از یک ساعت تا چند سال) خودروهای متنوعی را اجاره و تجربه کنند.
- در این شرایط ممنوعیت واردات خودرو هم عاملی شده تا خودروسازان داخلی در یک بازار انحصاری به راحتی محصولات خود را بفروشند و مردم\xa0هم چاره ای جز خرید آنها نداشته باشند.
- همچنین زنجیره تامین صنعت خودرو یکی از پیچیده ترین زنجیره های تامین به شمار میرود و نقش به سزایی در اشتغالزایی، رشد و رونق ارتباطات، تجارت و بوجود آمدن همکاری بین سازمان ها دارد.
- رسانه های ایران گزارش هایی را منتشر کردند که نشان می داد در پرونده فساد شرکت های کروز و عظام، دو قطعه ساز بزرگ ایران، این دو شرکت در مجموع حدود پنجاه هزار میلیارد تومان پرونده فساد دارند.
صنعت خودرو در ایران با توجه به جمعیت بالای آن از سود بسیار خوبی برای تولید کنندگان آن بهره مند می باشد. صنعت خودروسازی در ایران وابستگی خارجی بالایی دارد به طوری که ساخت قطعات در کشور توجیه اقتصادی ندارد. امروزه تجارت بین المللی جهانی شده است؛ این بدین معناست که می توان قطعات و مواد را با نرخ های بسیار ارزان تر در سطح بین المللی حمل کرد و هر تولید کننده یا ارائه دهنده خدمات خودرو می تواند دقیقاً آنچه را که نیاز دارد خریداری کند. بدین صورت که تولیدکنندگان و توزیع کنندگان به کمک سیستم های پیشرفته قطعات بسیار پیچیده مورد نیاز در سطح جهانی را جستجو کرده و شرکت های متخصص این قطعات را برای مونتاژ، به هر نقطه از کره زمین ارسال می کنند. محقق گشتن این موضوع تنها با توانمندسازی خط تولید و بهبود کیفیت، تنوع بیشتر محصولات، کاهش هزینه ها، کشف فرصتهای ورود به بازار و به خصوص ارتقای خدمات پس از فروش میسر می گردد. با وجود تحریم های اتمام ناپذیر که عرصه را بر ایران تنگ و دسترسی به تکنولوژی های روز دنیا را سخت کرده است، برای جهش صادرات خودرو کشورمان، نیاز است تا بستری برای همکاری های بین المللی در صنعت خودرو ایجاد شود.
ارسال نظر
در همان زمان پیکان همچنان با تولید ۷۷ هزار دستگاه در سال به رکورد پیش از انقلاب خود نزدیک می شد. در سال ۲۰۰۸، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران آگهی داد که ۵۴٪ تولیدات خودروی ایران متعلق به سایپا و ۴۶٪ آن متعلق به ایران خودرو است. با اینکه هر دو شرکت در بورس اوراق بهادار تهران فهرست شده اند اما هنوز دولت صاحب ۴۰٪ هر دو شرکت است. در ژولای ۲۰۱۰، دولت ۱۸٪ سهام ایران خودرو و سایپا را با قیمت ۲ میلیارد دلار فروخت و سهام خود را در هر دو شرکت به ۲۰٪ رسانید.
خرید فالوور اینستاگرام
این صنعت که بزرگ ترین صنعت تولیدی جهان به شمار می آید – بر اساس درآمد و اشتغال – هم چنین بر اساس هزینه های ثابت، حاشیه سود پایین، نیروی کار به شدت اتحادیه ای شکل، رقابت شدید بر سر قیمت ها، تقاضای ناپایدار و شرکت های دارای یارانه های دولتی، تعریف می شود. در این بخش، شرکت ها با واردات قطعات از پیش آماده شده، حاشیه سود قابل قبولی را برای خود رقم میزنند که یکی از عمده دلایل آن نیروی کار و انرژی ارزان در کشور است. بدون تردید طی سال های اخیر، تحریم ها هم تا حد زیادی کمک کننده بوده اند؛ چراکه در صورت ورود شرکت های خارجی در ایران ، کاهش تقاضای چشمگیری برای خودرو های چینی رخ خواهد داد و شرکت های بخش خصوصی ممکن است با مشکل فروش مواجه شوند. آنچه مسلم است شناسایی فاصله کیفی صنعت خودرو ایران با سطح بین المللی و ریشه های آن نیز به خودی خود کمکی به رفع این موانع و ارتقاء کیفی صنعت خودرو نخواهد کرد. چیزی که می تواند این فاصله را کم و کیفیت را به سطح مطلوب مصرف کنندگان ایرانی برساند برنامه ریزی برای رفع این مشکلات و نارسایی هاست که یک عزم ملی و اراده ای واقعی در همه ارکان و اجزا صنعت جهت اصلاح تمامی بخش های مورد اشاره را می طلبد.
برنامه فوق شامل کلیه حلقه های زنجیره ارزش شامل طراحی، تکوین، مهندسی، تامین، تولید، فروش و خدمات پس از فروش می شود. تولید خودرو ممکن است افزایش پیدا کند ولی زیان انباشته شرکت های ایران خودرو و سایپا به 130 هزار میلیارد تومان رسیده است. حتی گفته شده که زیان انباشته این شرکت ها در سال 1402 به 200 هزار میلیارد تومان خواهد رسید. البته شرکت های خودروساز، باید کارهای مدیریتی و بهره وری انجام بدهند ولی در شرایط فعلی مملکت ما، انجام خیلی از این کارها امکانپذیر نیست.